Yoga

Doel van de yogalessen, het mentaal rustiger krijgen en werken aan bewustwoording van ons lichaam, ademhaling en geest.

In het dagelijks leven kan en moet je zoveel doen en heb je zo weingig tijd. Misschien heb je het gevoel dat je jezelf voortdurend voorbij holt. In de yogales houden we weldoordacht halt. Weg van de drukte van het dagelijks leven, de spanning op het werk, het drukke gezinsleven of van de zorgen die je bezig houden. In plaats van de aandacht naar buiten te leggen, mag je dit uur helemaal aan jezelf besteden en de de aandacht naar binnen te keren.

Elke les is opgebouwd volgens een welbepaalde structuur.
Wanneer mensen binnenkomen in de les zitten ze vaak nog in de drukte van het alledaagse leven. Om de zintuigen meer naar binnen te richten is het belangrijk om een eerste moment van inkeer te creëren bij aanvang van de les.

Vervolgens gaan we via kriya het lichaam voorbereiden en versoepelen. Kriya’s zijn korte, actieve bewegingen gesynchroniseerd met een ritmische eenvoudige ademhaling. Bewegingen die de spieren, de gewrichten en de wervelkolom versterken en versoepelen, die de houding corrigeren en die de werking van de organen, de klieren en het zenuwstelsel verbeteren. Het lichaam probeert de spanningen los te laten en de energie vrij te laten stromen

Tijdens het navoelen leren we bewust en opmerkzaam te zijn om deze pranische energie te leren voelen in ons lichaam.

Voorbereid door kriya kan nu een geleide aandacht gehouden worden zodat de energiestroom tijdens de ontspanning doorheen het lichaam geleid wordt.  Tijdens de geleide ontspanning gaan we met onze aandacht door heel het lichaam. In het begin hebben gedachten de neiging om af te dwalen..door concentratie en focus merk je dat het gaandeweg steeds beter lukt om bij jezelf te blijven. Lichaam en mentaal ontspannen zich verder…

Nu is het lichaam helemaal klaar voor het uitvoeren van één of meerdere asana’s. Dit zijn onbeweeglijke houdingen van langere duur met aangepaste ademhaling en een naar binnen gerichte aandacht. Asana’s hebben impact op heel wat processen in het lichaam en bieden tal van voordelen voor de gezondheid. Het navoelen is belangrijk om ons lichaam en onszelf steeds beter te leren kennen.

Ook pranayama, de meer specifieke ademhalingstherapie krijgt zijn plaats binnen elke les. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad wordt dit meer in het begin dan wel aan het einde van de les geplaatst.

Ook het gebruik van mudra’s, mantra’s en bandha’s komt aan bod. We werken ook met ontspanning, visualisatie – en concentratieoefeningen.

Om optimaal te kunnen ontspannen maar ook voor een efficiënte begeleiding werk ik met groepen van maximum 6 deelnemers.
Ik tracht een sfeer te creëren van rust en sereniteit, niet-prestatiegericht en ongedwongen. De focus ligt op het herstellen van het contact met het lichaam, je eigen grenzen ontdekken en accepteren, de aandacht naar binnen leren brengen, leren voelen welk effect de oefeningen hebben op je lichaam en je mentaal.